WWW-Tipp 5/2002

3.2.1959: Buddy Holly, J. P. Richardson und Ritchie Valens
   American Pie
   Killing me softly with his song
   Der Unfall
   Buddy Holly
   J.P. Richardson
   Ritchie Valens
   Waylon Jennings
   Bobby Vee
   Ricky Nelson
5.3.1963: Patsy Cline, Lloyd Copas und Hawkshaw Hawkins
   Der Unfall
   Patsy Cline
   Lloyd Copas
   Hawkshaw Hawkins
25.11.2001: Melanie Thornton, Maria Serrano-Serrano und Nathaly van het Ende
Weitere Abstürze

Der Flugzeugzusammenstoß am Bodensee veranlaßt(e) mich, Informationen über Flugzeugabstürze zusammenzustellen, bei denen MusikerInnen umkamen. Das führte aber zu Katastrophen, die mich wünschen ließen, unter den Absturzopfern zu sein.

In der Nacht zum 4.7.2002 hörte ich beim Schreiben am Surftipp nicht nur wie oft in der Nacht zum Donnerstag "Lonesome Cowboy", sondern machte danach noch weiter bis 8 Uhr. Dann schlief ich nicht lange und setzte die Recherche am Nachmittag fort. Als Folge bin ich leider beim Kritischen Tagebuch gegen 19:20 eingeschlafen und habe alles verpaßt, was nach 20 Uhr anfing:

Diese Sendungen wurden immerhin wiederholt, wobei sich herausstellte, daß ich zwei davon schon kannte:

Am Freitag hatte ich keine Zeit, aber in der Nacht zum Samstag wollte ich weitermachen. Als ich mit ULLI MEYBOHMs HTML-Editor den Surftipp, der damals auch noch die Texte von Tipp 6/2002 enthielt, speichern wollte, kam eine Fehlermeldung ungefähr der Art "Streaming data error". Da habe ich eben nicht gespeichert, da ich nur einige Formatierungen (Eigennamen in Kapitälchen) geändert hatte, und mußte kurz danach feststellen, daß ULLI MEYBOHMs HTML-Editor doch gespeichert hatte, aber mit 0 Bytes - über 100KB verloren. Selbst Excel, eine Anwendung, bei der Dr. Watson ein häufiger Gast ist, meldet noch, wenn Daten verloren gehen könnten, weil eine Datei nicht gespeichert werden kann. So einen schnellen Tod wie mir habe ich dem ULLI MEYBOHM da nicht gewünscht.

Als Folge des Absturzes mußte ich alle für Samstag geplanten Ausstellungsbesuche mit einem Freund absagen.

Statt dieser Exkursionen habe ich mit Hilfe der Verlaufsanzeige rekonstruiert, was ich schon im Web besucht habe und auch einiges, was ich darüber geschrieben habe.

3.2.1959: Buddy Holly, J. P. Richardson und Ritchie Valens

oben

Der Absturz von 3 Musikern der Buddy-Holly-Wintertournee durch den Mittleren Westen der USA wurde als "Tag, an dem die Musik starb" bezeichnet, und das, obwohl Musiker öfters Flugzeugabstürzen zum Opfer fielen. Sie müssen halt viel reisen.

American Pie

"The day the music died" geht auf DON MCLEANs großen Hit "American Pie" zurück.

Auf DON MCLEANs Homepage (die sich "DON MCLEAN Online, American Pie Man's Internet Home" nennt) heißt es:

    'American Pie' was recorded on 26th May 1971 at the sound plant studios in New York City. Within one month it received its first radio airplay on New York's WNEW-FM and WPLJ-FM to mark the closing of The Fillmore East, the famous New York concert hall. The song is a landmark in the history of popular music that at 8 minutes 32 seconds in length defied traditional convention when released for sale in November 1971.

    In order to facilitate that release, United Artists had first to edit the epic recording to fit on a conventional 45rpm single. This basically involved discarding the second half of the song and releasing the first four minutes with a B-side of 'Empty Chairs', an excellent song taken from the 'American Pie' album. This unsatisfactory solution was quickly improved upon by re-issuing the single with a B-side of the second half of 'American Pie'. The single, 'American Pie', Parts 1 and 2 soon started to climb the pop-music charts, reaching number 1 in the USA and number 2 in the UK.

    The 'American Pie' album also topped the charts, remaining in the UK top-40 for over 52 consecutive weeks in 1972-73. Both the album and the single have charted on several occasions in the past 30 years, particularly in the UK where DON MCLEAN remains one of the most popular contemporary music stars. In 1991, he made the top-10 with the 'American Pie' single for the second time; in 1995 Just Luis took a disco version into the top-40; and, of course, in 2000 Madonna achieved what DON hadn’t quite managed in either 1972 or 1991 - a UK number 1 single with 'American Pie'.

    DON MCLEAN fans did not universally approve of MADONNA's excellent version of 'American Pie'. The reasons for this disapproval are unclear and are not shared by DON MCLEAN.

Inzwischen ist DON MCLEAN nicht nur durch seine Titel reich geworden, sondern muß sich auch noch ständig darum kümmern, seine Rechte einzufordern, wie er im Bankrate-Interview berichtete:

    B Has "American Pie" made you set for life?
    DM No. Actually, if I were to sell that song today, it would be worth in the tens of millions of dollars probably. Copyrights are very valuable.

    B How much does it bring in every year?
    DM I would not care to say, but it brings in a lot. But all the songs together bring in a lot more. And all these songs are in print. Every album I have ever made is in print.

    B: How many licenses do you sell a year?
    DM Since the Madonna record and the Weird Al record, I have as many licenses in the last nine months as I have in the past six years. Hundreds, hundreds and hundreds, for all sorts of different things, but primarily "Vincent" and "American Pie." But also "Crying," "Castles In The Air," quite a few of "And I Love You So." These songs turn up in TV shows and movies, like "Ally McBeal." "And I Love You So" was in the movie "Bowfinger." You probably didn't hear it, but it made a lot of money for the sync license.

    B Do you get a lot of requests for the trademark that you turn down?
    DM: I spend a lot of time threatening people -- to stop using that phrase, or to change the name of your pizza shop, or your pie store, or whatever.

Was mich am meisten überrascht, ist der große Abstand zu dem Unfall 1959. DON MCLEAN erwähnt den auch: "Now for ten years we’ve been on our own. And moss grows fat on a rolling stone" Diese zehn Jahre waren vielleicht nötig, um den Eindruck zu gewinnen, daß sich viel verändert (hatte). Am Ende dieser 10 Jahre gaben die Rolling Stones, die in Woodstock nicht dabei waren, ein Konzert auf dem Altamont Motor Speedway bei San Francisco, das katastrophal endete:

    What happened at Altamont has become rock n' roll and social history: four people born, four people died, including one young man stabbed to death right in front of the stage by the Hells Angels, who had been hired by the Stones to act as security during the show.

    Life and Death at Altamont by NICK ARETAKIS

Insofern ging eine Epoche zuende, aber nicht am 3.2.1959 sondern am 6.12.1969, wie JIM FANN schreibt:

    But however open to interpretation the lyrics may have been, the song's emotional resonance was unmistakable: MCLEAN was clearly relating a defining moment in the American experience—something had been lost, and we knew it. Opening with the death of singer BUDDY HOLLY and ending near the tragic concert at Altamont Motor Speedway, we are able to frame the span of years the song is covering—1959 to 1970—as the "10 years we've been on our own" of the third verse. It is across this decade that the American cultural landscape changed radically, passing from the relative optimism and conformity of the 1950s and early 1960s to the rejection of these values by the various political and social movements of the mid and late sixties.

    Coming as it did near the end of this turbulent era, American Pie seemed to be speaking to the precarious position we found ourselves in, as the grand social experiments of the 1960s began collapsing under the weight of their own unrealized utopian dreams, while the quieter, hopeful world we grew up in receded into memory. And as 1970 came to a close and the world the flower children had envisioned no longer seemed viable, a sense of disillusion and loss fell over us; we weren't the people we once were.

Interpretationen von "American pie" gibt es in großer Zahl. Man unterstellt DON MCLEAN sowohl Andeutungen über andere MusikerInnen und Konzerten (Beatles, Rolling Stones, BOB DYLAN, Woodstock, JANIS JOPLIN) als auch über zeitgeschichtliche Ereignisse (Ermordung von drei Bürgerrechtlern in Mississippi, Erschießung von vier StudentInnen an der Kent State University, Wahlkongreß (Convention) der Demokraten in Chicago, Drogen, Hells Angels). Wäre mein erster Entwurf nicht durch ULLI MEYBOHMs HTML-Editor verlorengegangen, würde ich mich darüber ausführlicher äußern, aber jetzt habe ich keine Lust mehr und werfe Euch nur noch ein paar Links vor. Ich warne davor, diese Interpretationen als Tatsachen zu behandeln. Der Autor hat sich selbst nicht mit Deutungen geäußert, sondern erklärt:

    As you can imagine, over the years I have been asked many times to discuss and explain my song "American Pie." I have never discussed the lyrics, but have admitted to the HOLLY reference in the opening stanzas. I dedicated the album American Pie to BUDDY HOLLY as well in order to connect the entire statement to HOLLY in hopes of bringing about an interest in him, which subsequently did occur.

    This brings me to my point. CASEY KASEM never spoke to me and none of the references he confirms my making were made by me. You will find many "interpretations" of my lyrics but none of them by me. Isn't this fun?

    Sorry to leave you all on your own like this but long ago I realized that songwriters should make their statements and move on, maintaining a dignified silence.

Interpretationen

Weitere Links

A long, long time ago,
I can still remember how that
Music used to make me smile.
And I knew if I had my chance
That I could make those people dance,
And maybe they’d be happy for a while.

But February made me shiver
With every paper I’d deliver.
Bad news on the doorstep.
I couldn’t take one more step.
I can’t remember if I cried
When I read about his widowed bride.
But something touched me deep inside
The day the music died.

So, bye bye, Miss American Pie
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die
This’ll be the day that I die.

Did you write the Book of Love?
And do you have faith in God above.
If the Bible tells you so.
Do you believe in Rock and Roll?
Can music save your mortal soul?

And can you teach me how to dance real slow?
Well I know that you’re in love with him
‘Cause I saw you dancin’ in the gym.
You both kicked off your shoes.
Man, I dig those Rhythm and Blues.

I was a lonely, teenage bronkin’ buck
With a pink carnation and a pick-up truck,
But I knew I was out of luck
The day the music died.

I started singin’:
Bye bye, Miss American Pie.
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry.

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die:
This’ll be the day that I die.

Now for ten years we’ve been on our own.
And moss grows fat on a rolling stone,
But that’s not how it used to be.

When the Jester sang for the King and Queen
In a coat he borrowed from James Dean
In a voice that came from you and me
Oh, and while The King was looking down
The Jester stole his thorny crown.
The courtroom was adjourned.
No verdict was returned.

And while Lennon (or Lenin) read a book on Marx,
The quartet practiced in the park,
And we sang dirges in the dark,

The day the music died, we were singin’:
Bye bye, Miss American Pie.
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry.

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die:
This’ll be the day that I die.

Helter Skelter in the summer swelter,
The birds (Byrds) flew off with a fallout shelter
Eight miles high and fallin’ fast
Landing’ foul on the grass,
The players tried for a forward pass.
With the Jester on the sidelines in a cast.

Now, the half-time air was sweet perfume
While the Sergeants played a marching tune.
We all got up to dance,
Oh, but we never got the chance.

‘Cause the players tried to take the field,
The marching band refused to yield.
Do you recall what was revealed,
The day the music died?  We started singin’:

Bye bye, Miss American Pie.
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry.

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die:
This’ll be the day that I die.

Oh, and then there we were, all in one place;
A generation lost in space,
With no time left to start again.
So come on, Jack, be nimble, Jack be quick
Jack Flash sat on a candlestick,
Cause fire is the devil’s only friend.
Oh, and as I watched him on the stage,
My hands were clenched in fists of rage.

No angel born in Hell
Could break that Satan’s spell
And as flames climbed high into the night
To moonlight the sacrificial right
I saw Satan laughing with delight
The day the music died, He was singin’;

Bye bye, Miss American Pie.
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry.

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die:
This’ll be the day that I die.

I met a girl who sang the blues,
And I asked her for some happy news
She just smiled and turned away.

I went down to the sacred store,
Where I’d heard the music years before,
But the man there said the music wouldn’t play
And in the streets the children screamed,
The lovers cried, and the poets dreamed.

But not a word was spoken
The church bells all were broken.
And the three men I admire the most,
The Father, Son and The Holy Ghost,
They caught the last train for The Coast

The day the music died.
And they were singin’;
Bye bye, Miss American Pie.
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry.

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die:
This’ll be the day that I die.
And they were singin’;

Bye bye, Miss American Pie.
Drove my Chevy to the levee
But the levee was dry.

And them good old boys were
Drinkin’ whiskey and rye, singin’:
This’ll be the day that I die:
This’ll be the day that I die.

Killing me softly with his song

Angeregt durch "American Pie" schrieben CHARLES FOX und NORMAN GIMBEL schon 1972 "Killing me softly with his song", den ROBERTA FLACK im Flugzeug hörte und dann selbst zur Nummer 1 im Februar 1973 machte:

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Der Unfall

"The Winter Dance Party" hieß die Tournee von BUDDY HOLLY, DION and the Belmonts und anderen im Januar 1959 durch den Mittleren Westen der USA.

Weil im Reisebus die Heizung ausgefallen war und teilweise Temperaturen unter dem Gefrierpunkt herrschten, charterten sie ein Flugzeug (mit Flieger).

History-of-Rock.com dokumentiert das wirklich sehenswert, z.B. mit Landkarte, Anzeige des Flugunternehmens und Foto der Busse. Ein Bild des intakten Flugzeuges fand ich aber nicht dort, sondern bei Lightaircraft.net: Beachcraft D35 Bonanza

Die Mason City Globe Gazette berichtete

und zeigt dazu auf ihrer Homepage weitere historische Fotos

An der Absturzstelle erinnert ein von Fans errichtetes Denkmal an die Toten:

Find-a-grave zeigt das Foto von GARY THELEN. Vgl. auch den kürzlich überarbeiteten Surftipp 11/2000 zur Sepulkralkultur.

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Buddy Holly

Die Karriere BUDDY HOLLYs dauerte nur 3 Jahre:

nach Rockabilly Hall: BUDDY HOLLY soll "HOLLY" ein Schreibfehler im Vertrag gewesen sein, kein absichtlicher Künstlername. BUDDY HOLLY beeinflußte zahlreiche Musiker nach ihm. Das kann an seiner Vielseitigkeit gelegen haben. Bei History of Rock heißt es:

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http://www.findagrave.com/photos/101c/222/hollybuddy5.jpg

J.P. Richardson

Der als JILES PERRY RICHARDSON 1930 in Sabine Pass, Texas geborene "Big Bopper" arbeitete zunächst als Discjockey, was durch seine Militärzeit unterbrochen wurde. Mit 122 Stunden Radiomoderation an einem Stück (solange schreibe ich nicht mal meine Surftipps ohne Unterbrechung), stellte er einen Rekord auf. Dann schrieb er Songs für Freunde und für sich selbst. 1958 kam er mit "Chantilly Lace" auf Platz 6 der Pop Charts. (nach The big bopper)

Heute versucht der Sohn des Big Bopper, JAY PERRY RICHARDSON, nachzuweisen, daß dieser schon 1958 das erste Musikvideo produzierte. Beweise sind aber noch nicht online. Bisher galt dieser Ruhm RICKY NELSON (1961). RICHARDSON war mit 28 Jahren der älteste der Umgekommenen (HOLLY 22, VALENS 17)

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Ritchie Valens

Auch RITCHIE VALENS hatte nur für wenige Singles Zeit. Der in Pacoima, Kalifornien geborene RICHARD STEPHEN VALENZUELA musizierte schon jahrelang im spanisch-mexikanischen Folkstil, bevor er einen Plattenvertrag bekam und sein Name zu RITCHIE VALENS verkürzt wurde.

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Waylon Jennings

Der kürzlich verstorbene WAYLON JENNINGS war bei der Winter Dance Party mit HOLLY unterwegs, überlebte aber, weil nicht alle ins Flugzeug paßten. Vielleicht hätten alle überlebt, wenn sie eine größere Maschine gechartert hätten.

Das Foto findet ihr bei JENNINGS Recalls His Friendship With BUDDY HOLLY 40 Years After 'The Day The Music Died' By MICHAEL GRAY In einem dort zitierten Interview erklärte WAYLON JENNINGS:

JENNINGS wurde am 15.6.1937 geboren und starb am

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Bobby Vee

Für den verunglückten BUDDY HOLLY sprang in Fargo, North Dakota, der nächsten Station der Tournee, ein örtliches Talent ein:

schreibt MANFRED KLASS bei netigel und zeigt dazu mehrere Schallplattenhüllen.

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Ricky Nelson

History of rock behauptet, RICKY NELSON sei der erste Rockstar, der ein Kind von Radio und Fernsehen gewesen sei. Was mag das bedeuten? Nicht von Mama und Papa?

RICKY (bis zum 21. Geburtstag RICK) NELSON enstammte der gleichen Generation wie BUDDY HOLLY. Er legte Wert auf eine exzellente Band. So spielte sein Gitarrist JAMES BURTON später auch für ELVIS PRESLEY und wurde in die Country Music Hall of Fame aufgenommen.

Auf einen einzigen Stil hat er sich nicht festgelegt, was dazu führte, daß er bei einer Rock n' Roll revival show im Madison Square Garden sein Publikum mit neuen Liedern und ganz anderem Aussehen (schulterlange Haare) schockte, statt optisch und musikalisch die 50er Jahre wiedererstehen zu lassen. Ob das Publikum ihn oder die Polizei wegen ihres Vorgehens gegen Störer ausbuhte, kann ich nicht entscheiden. Jedenfalls verließ NELSON die Bühne und nahm den Vorfall zum Anlaß eines sarkastisch-kritischen Liedes, "Gardenparty" (s.r.) Es wurde sein letzter großer Hit. Frühere Hits waren z.B. "Travelin Man" und "Hello Mary Lou"

Auch RICKY NELSON (und seine Band und seine Finanzgeberin) starben im Winter bei einem Flugzeugabsturz. Seine offizielle Homepage beschreibt es so:

    On December 31, 1985, en route from Alabama to a New Year's Eve show in Dallas, NELSON's DC-3 crash-landed in a field near DeKalb, Texas. The burning plane trapped its passengers inside, killing all aboard, except the pilot and co-pilot, who escaped through the cockpit window. Early press reports erroneously suggested that drug usage aboard the plane might have played a role in the fire that killed RICK, his band, and HELEN BLAIR. In fact, both the F.A.A. and the 1987 National Transportation and Safety Board report determined conclusively that the fire had begun in a malfunctioning gas heater.

Bei seinem letzten Konzert in Guntersville, Alabama war sein letzter Titel BUDDY HOLLYs "'Rave On". Dieser makabere Zufall war mir Anlaß, RICKY NELSON auch hier vorzustellen.

1987 wurde NELSON in die RockandRoll Hall of Fame aufgenommen.

Garden Party
RICK NELSON

I went to a garden party to reminisce with my old friends
A chance to share old memories and play our songs again
When I got to the garden party, they all knew my name
No one recognized me, I didn't look the same

CHORUS
But it's all right now, I learned my lesson well.
You see, ya can't please everyone, so ya got to please yourself

People came from miles around, everyone was there
Yoko brought her walrus, there was magic in the air
'n' over in the corner, much to my surprise
Mr. HUGHES hid in Dylan's shoes wearing his disguise

CHORUS
lott-in-dah-dah-dah, lot-in-dah-dah-dah

Played them all the old songs, thought that's why they came
No one heard the music, we didn't look the same
I said hello to "Mary Lou", she belongs to me
When I sang a song about a honky-tonk, it was time to leave

CHORUS
lot-dah-dah-dah (lot-dah-dah-dah)
lot-in-dah-dah-dah

Someone opened up a closet door and out stepped Johnny B. Goode
Playing guitar like a-ringin' a bell and lookin' like he should
If you gotta play at garden parties, I wish you a lotta luck
But if memories were all I sang, I rather drive a truck

CHORUS
lot-dah-dah-dah (lot-dah-dah-dah)
lot-in-dah-dah-dah

'n' it's all right now, learned my lesson well
You see, ya can't please everyone, so you got to please yourself

MIDI-Datei hier

Weitere Links

Surftipp 44/1999: Joan Baez, Lorette Lynn, Hank Williams, John Denver
Surftipp 41/1999: Die Beatles
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